maandag 28 juli 2014

Slapen in de Spaanse hitte


Alleen in bed onder katoen is een manier om de strijd tegen verstikkende Spaanse nachten aan te gaan. Foto: El País

Als je ’s nachts op de thermometer kijkt en ziet dat het kwik is gestegen tot boven de 32˚C, kun je rustig spreken van een probleem. Slaap vatten in dergelijke omstandigheden is geenszins gemakkelijk. In Spanje is het niet ongewoon dat er een nachtelijke hittegolf heerst en je moet slapen in 32˚C of meer. Bij deze temperatuur plakken de lakens, is een pyjama te warm en is koelte alleen merkbaar door haar afwezigheid. Lang niet altijd is er airconditioning aanwezig om het ongemak verhelpen, is de aanwezige installatie niet opgewassen tegen het urenlang draaien op volle toeren of rijzen de kosten van zo’n intensieve koelsessie de pan uit.

Is het mogelijk om zonder airco koel te slapen tijdens de Spaanse zomer? Volgens de traditie wel. Oude Egyptenaren sliepen onder vochtige lakens in hun strijd tegen hittegolven. Hier volgen suggesties om aangenaam de zwoele nacht door te komen.

1. Slaap onder witte of licht gekleurde katoenen lakens, omdat deze ademen je dus minder transpireert. Donkere kleuren houden warmte vast. Dus weg met sexy zwart satijn.

2. Stop je lakens in een plastic zak en doe deze in de vriezer; ze blijven niet de hele nacht koel, maar waarschijnlijk lang genoeg om in te slapen.

3. Vul een kruik met ijskoud water en neem die mee naar bed. Eventueel uit de vriezer voor het creëren van een icepack.

4. Wees creatief! Bedenk manieren om voorkomen dat warme lucht de kamer binnenkomt. Zet bijvoorbeeld een ventilator richting het raam, zodat de lucht naar buiten wordt geblazen. Zet een kom ijsblokjes voor de fan om de lucht verder te koelen, dek de ramen af met vochtige lakens.

5. Draag dunne pyjama’s! Dat is het advies van het US Center of Disease Control and Prevention (CDC). Je kunt natuurlijk ook naakt slapen, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Volgens een studie van de Association of American Cotton Producers in (VS) in het Verenigd Koninkrijk, is 57 procent van de mensen die naakt slapen gelukkiger in hun relatie met hun partner.

6. Breng vochtige kompressen aan op de lichaamsdelen die het meest gevoelig zijn voor warmte, zoals nek, ellebogen, polsen, liezen, knieholten en enkels. Contact met koud water geeft een verkoelend effect. Het veroorzaakt een vernauwing van de bloedvaten, waardoor de huid opwarmt. Op haar beurt koelt deze warmte door het verschil met de omgevingstemperatuur, aldus het CDC.

7. Slaap alleen! Naast iemand anders liggen verhoogt je lichaamstemperatuur. Hierdoor gaan de lakens plakken en wordt het erger. En slaap bij voorkeur op de grond, warme lucht heeft immers de eigenschap om te stijgen.

8. Neem een warme douche om je lichaamstemperatuur te verlagen. Het geeft je bovendien een fris en schoon gevoel. Het Biological Health Institute verklaart dat een koude douche weliswaar een instant koel gevoel geeft, maar het lichaam activeert en het energieverbruik verhoogt, waardoor je achteraf weer sneller last hebt van de hitte. Houd de voeten koel, omdat warmte hier het lichaam binnendringt. Was ze voor het slapen gaan en houd ze buiten het bed. Eventueel een voetenbad naast het bed.

9. Eet een salade als avondmaaltijd. Vermijd zware maaltijden en warme gerechten, zoals stoofschotels, soepen en gebraden kip. Alleen al de bereiding ervan produceert hitte, maar door het verteringsproces wordt er ook meer (lichaams)warmte geproduceerd, met alle gevolgen van dien. Yoghurt, salade of de Spaanse koude delicatesse gazpacho zijn perfect voor warme zomernachten. En vergeet niet water te drinken. Volgens de WHO: het lichaam gebruikt water om zich te ontdoen van warmte. En natuurlijk niet te veel anders wacht een nachtelijke tocht naar de wc.

10. Schakel alle lichten en elektrische apparatuur volledig uit. Dus niet op stand-by, want dan wordt er alsnog stroom verbruikt en dus warmte geproduceerd. Volgens de International Energy Agency gaat het hierbij om 5-10% van wat er zou worden gebruikt, wanneer apparaten zijn ingeschakeld. Vervang gloeilampen door LED verlichting. Deze geven dezelfde hoeveelheid licht, maar stralen veel minder warmte af en verbruiken bovendien 80% minder energie

En tot slot. Als het mogelijk is om in de buitenlucht te slapen, doe dat dan. Kampeer op het dak, in de tuin, trek naar het platteland of het bos en probeer een slaapplek te vinden in de buurt van water (luchtvochtigheid verkoeld), om zodoende een nacht van verstikkende warmte om te draaien in een koel avontuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen